Къде е моторът?
Само по това в коя част на велосипеда е монтиран мотора, може да се ориентирате какъв тип велосипед стои пред вас. И дали това е колелото отговарящо на вашите нужди и изисквания? Оказва се, че не само мощността е важна, за да прогнозирате поведението на електрическия велосипед, дори и без да го тествате. Погледнете къде е мотора, или просто попитайте…
Предни мотори (front wheel hub motors). Разположени са в предната главина
Предимства:
• Предният мотор ви дърпа, докато вие въртите и задвижвате задната гума с педалите. Това, може да е предимство ако карате по пясък или сняг. Съществуват някои fat e-bikes (велосипеди с дебели гуми), които използват предни мотори за повишена оф-роуд проходимост.
• Инсталират се сравнително лесно, тъй като няма нужда да се съобразявате със скорости, дерейльор и верига. Именно затова, съществуват дори комплекти за самоинсталация, превръщащи конвенционалния велосипед в електрически.
• Евтини са. Особено китовете за самостоятелно асемблиране на електрическата система.
Недостатъци:
• Самото усещане да бъдеш дърпан от предната гума е странно… Управлението е по-различно, по-трудно и карането може да е дори опасно.
• Съществува риск от свободно въртене на предната гума по терени с повече пясък или прах, или при изкачвания. Всяко подобно „избуксуване“ вдига облаци от пепеляк, което никак не е приятно.
• Няма предни мотори със „сензор за натиск“ (torque sensor). Защо е важен този сензор ще обясня по-надолу…
• Нужна ви е здрава вилка. Ако тя не съответства на мощността на мотора, може да се счупи.
• За по-мощните мотори ви са нужни и по-здрава предна шина и спици.
• Това е една от причините по принцип, да не се произвеждат твърде мощни модели предни мотори.
• Предните мотори доста се затрудняват при по-дълги и стръмни изкачвания.
Задни мотори (rear wheel hub motors). Разположени са в задната главина
Предимства:
• Задният мотор ви бута и усещането е доста „по-физиологично“ – все пак със задно задвижване са конструирани и конвенционалните велосипеди.
• Съществуват и мощни задни мотори – до 1000W, тъй като здравата основа на рамката позволява и по сериозно ускорение.
• Може да се монтира сензор за натиск (torque sensor), подобно на Eljoy Folder (на снимката).
• Моторът е скрит от касетата и задната дискова спирачка, така че дизайнът е изчистен
• По-евтини са от средните мотори.
Недостатъци:
• За разлика от средните мотори, също не се представят толкова добре при дълги и стръмни изкачвания.
• Теглото на велосипеда е изместено в задната третина, което е особено осезателно ако и батерията е монтирана на багажника. Това може да затрудни управлението и маневреността на велосипеда. Проблематично става и носенето на ръка.
• По-мощните мотори се нуждаят от по-здрави задни капли и спици.
• Меката задна гума може да се окаже огромен проблем. Всеки сервиз на задната капла изисква сваляне и на мотора, което си е трудоемко и свързано с разкачане на окабеляването..
Велосипеди с двойно предаване (all-in-one wheel motors). С преден и заден мотор
Предимства:
• Перфектни при изкачвания, особено по песъкливи или снежни терени.
• За маниаци – със сигурност ще се отличите сред тълпата.
• Има някаква надеждност – ако единия мотор се прецака, имате си резервен.
Недостатъци:
• Двойно по-тежки.
• Двойно по-скъпи.
• Трудни за поддръжка. С два мотора ще имате нужда от два контролера, някои модели са и с две батерии.
• Намален пробег – два мотора харчат доста ток. Дори и две батерии няма да ви стигнат за дълго, особено ако се катерите по пътеките.
Средни мотори (mid-drive motors). Разположени са в средната ос
Предимства:
• Моторът е монтиран в средната ос, където е пред скоростите на велосипеда. Това означава, че той работи в синергичност с механичните скорости на колелото, което е далеч по функционално. С велосипед със средно задвижване ще се изкачвате по-добре, дори и ако стръмният наклон е продължителен. Причината е, че можете да използвате по-ниските механични предавки, запазвайки ефективния обхват на електрическите обороти.
• Средният мотор спомога и за използването на по-висока предавка при равнинни или наклонени надолу терени, с което скоростта ви на движение значително се увеличава.
• Тежестта на велосипеда е равномерно разпределена, особено ако и батерията е централно разположена – следователно, по-лесно управление, по-лесно пренасяне на колелото.
• Лесно сервизиране на предната или задната капла.
• Могат да се инсталират вътрешни скорости или ремък вместо верига.
• Може да се постави спусъчен контрол на „газта“ (throttle) за допълнително моментно ускорение, както е при Eljoy Velocity например.
• Стигнахме и до сензора за натиск (torque) – чрез него мотора се информира постоянно и непрекъснато за силата на натиска, който оказвате върху педалите. Така се подава толкова мощност, колкото е необходима във всеки конкретен момент. Резултатът е плавно и гладко придвижване без резки „придърпвания“, интелигентно и интуитивно поведение на велосипеда. За справка, погледнете Eljoy Hi Fi – един от най-добрите градски модели на Eljoy (на снимката).
• Може да се постави и сензор за превключване на скоростите – той прекъсва подаването на мощност по време на смяна на предавките, така плавността на движение остава неизменна дори и при сменянето на механичните скорости.
• Могат да се интергират и електронни превключватели на скоростите.
• Средните мотори работят ефективно и на ниски нива на подпомагане, с което пестят изразходването на енергия; съответно максималния пробег с едно зареждане на батерията се увеличава.
Недостатъци:
• Компонентите по задвижването (верига, зъбни колела, дерайльор, ….) се подлагат на по-голямо натоварване и съответно е добре да бъдат по-висок клас.
• Цената им е по-висока.
• В повечето случаи велосипедите със среден мотор са „затворени системи“ – вървят в комплект с точно определена батерия и контролери, което означава невъзможност за персонализация. Велосипедите на Eljoy представляват едно от малките изключения, тъй като те сами асемблират батериите си.
Нашият екип е насреща, за да отговори на всички ваши въпроси! Но не забравяйте, че най-ефективния и приятен начин да се ориентирате кой е подходящия за вас електрически велоспед, е да го тествате!
Ride on~