За батериите на електрическите велосипеди


Или какво означават всички тези волтове, ампери и ватове?

Така, възхитен сте от идеята „електрически велосипед“ и сега се оглеждате за подходящия избор, но какво по дяволите означават всички тези цифри – волтове, ватове, ампер-часа, ватове за час…

Дори два велосипеда да ви изглеждат еднакви като характеристики – скорост, пробег, мощност, възможно е всъщност да са коренно различни като качество и поведение!
Спокойно, не е толкова сложно…
Най-лесно ще е ако взаимстваме типични термини от света на автомобилите. Това е перфектният начин да опростим нещата!

Волт (V) = ускорение
Потенциалът на батерията да извършва работа се измерва във волтове. Повече волтове означава по-бърз пренос на ток от батерията към мотора, следователно по-бърза реакция на велосипеда и по-бързо ускорение при равни други условия.
Батериите на електрическите велосипеди могат да бъдат 24V, 36V или 48V. Има и велосипеди с волтаж 72V, но това са нетрадиционни и доста по-скъпи варианти.

Ватове (W) = конски сили
Знаете ли какво всъщност представлява конската сила? Това е способността да бъдат повдигнати 75 килограма на 1 метър височина за 1 секунда. С други думи конската сила определя това, колко бързо се върши работата.
Мислете за ватовете като за количеството енергия, която мотора консумира за единица време. Най-често моторите на ел. велосипеди варират между 250 и 600W, но има и свръх-мощни екземпляри с мощности от порядъка на 750 до 1200W.
Като обобщение – велосипед с по-голяма мощност ще достигне по-висока максимална скорост, а велосипед с по-голям волтаж ще ускорява по-бързо.

Контролери
Контролерите са устройствата, които управляват взаимодействието между всички електрически компоненти – мотор, батерия, дисплей и сензори. Освен всичко това, те служат и за ограничаване на максималната скорост на велосипеда. Защо е нужно това ли? Ако скоростта е по-висока от 25 км (с 250W мотор) за Европа, или повече от 20 мили (с 750 W мотор) за САЩ, то велосипеда се класифицира вече като мотопед с всичките необходими лицензи, регистрации и застраховки за ползване в градски условия. Обикновено, по-бързите велосипеди са означени с предупреждението че са предназначени само за оф роуд.
Възможно е следователно, да се конструира електрически велосипед, който да е по-бърз и с по-малък волтаж на батерията, просто ако се настрои така контролера.

Ампер – час (Аh) = обем на резервоара
Толкова е елементарно! Това е капацитета на батерията – колко енергия може да побере. Колкото повече ампер-часа имате, толкова по-голям пробег на велосипеда може да очаквате с едно зареждане.
Внимавайте – доста производители могат да твърдят всякакви фантастични характерситики за своите велосипеди. Например, може да видите електрически велосипед с мотор 36V и батерия 8,7 Аh, който да може да измине 50 км; и велосипед с абсолютно същите характеристики, който да изминава 100 км. Съветът ни е, при изборът си да се водите по-скоро от цифрите показващи волтажа и ампер-часовете. Защо?
Тук е и разликата с автомобилите – пробегът при велосипедите не може да е фиксирана стойност, каквато е разхода на гориво. Има множество фактори, които влияят на изразходването на енергията:
Кое ниво на асистенция ползвате? – Повечето елекрически велосипеди имат от 3 до 5 степени на подпомагане, а някои по-скоростни представители – дори до 9; има модели и с добавен „спусък за газ“ (thumb throttle). Просто и ясно – колкото повече енергия изразходвате, толкова по-малък ще е и пробега.
Повече изкачвания? Насрещен вятър? Носите тежък товар с раница или дисаги? – пробегът спада.
Какво е състоянието на велосипеда? – смазана верига, правилно напомпани гумите,…. добре поддържаният велосипед се представя винаги по-добре. Ниско налягане в гумите означава намален пробег. Има деликатен баланс между твърде напомпани гуми (не е комфортно) и твърде меки гуми (не е ефикасно). 50 – 60 psi е добър вариант за шосейно каране.
Начин на каране? Натискате ли педалите в точното време? Ако го правите в т.нар. критичен момент, ще стигнете по-далеч. По-лесно се помни следното – ако въртите педалите повече, ще постигнете увеличен пробег и … по-добро здраве .
Обобщавам – ако се притеснявате за пробега, просто изберете по-мощната батерия – тази с най-много ампер-часове.

Ват – часове (Wh)?
Тук вече не сещам за автомобилен еквивалент… Най-общо – това е комбинацията между волтове и ампер-часове, която ви дава тоталната енергия, с която разполагате в батерията си. Получава се като се умножат волтовете по ампер-часовете:
V x Ah = Wh
Ват-часовете са единственият начин да се сравнят батерии с различен волтаж и ампер-часове.
Например:
Велосипед  #1 е с батерия 24 V, 20 Ah, което означава = 480 Wh
Велосипед #2 е с 48 V, 10 Ah, което също е = 480 Wh.
И двата велосипеда са оборудвани с подобно количество енергия. И ако са с приблизително еднакви мотори и колоездачи, поведението им на пътя ще е почти идентично… С малки уточнения – #2 ще ускорява малко по-бързо от #1 и ще се изкачва по-добре (поради по-високия волтаж), за сметка на повишен разход на енергия и съответно намален пробег.
И още нещо важно – батериите се състоят от клетки, които могат да се различават съществено по качество. Клетки с марката Samsung, Panasonic или A123 ще имат по-дълъг живот от някои безименни китайски клетки. Попитайте продавача или проверете on-line за тези подробности преди да изберете електрическия си велосипед!
Това е засега!
Ride on…

Ще Ви бъде интересно и:

LEAVE A COMMENT