Зареждат ли се батериите на електрическият велосипед от въртенето на педалите?


Този въпрос е един от най-упорито персистиращите в света на ел. велосипеди. Произтича от прост инженерен факт – ако свържеш мотор с електричество, то той започва да се върти. Ако завъртиш мотора механично (например с крак), то той произвежда електричество. Безплатно електричество! Алилуя! Всичко, от което се нуждаеш е да закачиш и батерия. За удобство, ел. велосипеди си имат такава – и ето на път си към своята абсолютна независимост с перфектното перпетуум мобиле. Всичко изглежда брилятно за поредния маркетингов блъф…
За съжаление реалността не е толкова грандиозна колкото фантазията. Виновни са отново законите на физиката.
Инженерният термин е „регенеративно спиране“ и действително се използва при електромобилите – накратко, кинетичната енергия се преобразува обратно в електрическа при спиране и инерционно движение.
Ето как би изглеждало всичко при велосипедите:
Първо ни трябва мотор с директно предаване; само за информация – те са доста по-обемни и по-тежки от обикновено използваните. Още по-тежък велосипед?! И още нещо – за да се задвижат, е нужно доста по-сериозно усилие. Представете си, ако тръгвахте с велосипеда си всеки път с усещането, че ви е спукана гумата… Кофти…
И още нещо интересно – моторите с директно предаване регенерират енергия независимо от това, дали имате нужда или не. За разлика от тях, използваните във вело-индустрята мотори имат устройство, което може да прекъсва връзката между мотора и задното колело (и съответно регенерацията).
За капак – количеството енергия, което може да се регенерира обратно е пренебрежимо малко. При най-добри външи условия, с перфектен велосипеден дизайн и посредством най-внимателния колоездач, който специално да съблюдава възможността за максимална регенерация, ще постигнете около 5-10% възвръщаема енергия. Успеваемостта на средно-статистическият колоездач ще е към 2%…
Има още един дребен и досаден инженерен факт – не можеш да вкараш енергията в батерията толкова бързо, колкото бързо тя излиза оттам. Винаги има едни проценти, които се губят във формата на топлина.
За обобщение – „регенерационното спиране“ работи чудесно при тежки и бързи машини, каквито са автомобилите. Но електрическите велосипеди са нещо съвсем различно – тук балансът в избора на всеки детайл е много деликатен, по отношение на ефективност, цена или тегло.
От инженерна гледна точка, най-доброто, което може да направите е да оборудвате велосипеда си с възможно най-мощната батерия, вместо да се опитвате да изтискате някой друг джаул от задната си гума.

Ще Ви бъде интересно и:

LEAVE A COMMENT